Do Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC se zapojilo již 3 500 respondentů. Při této příležitosti vydal Národní pedagogický institut ČR tiskovou zprávu o průběhu sběru dat. Cílem je do konce července 2023 dotázat celkem 5000 respondentů. Pokud jste byli osloveni tazatelem kvůli účasti ve výzkumu, pojďte do toho s námi!
Ve dnech 2.–3. května 2023 proběhl v Bratislavě metodologický seminář ke sběru a zpracování dat ve 2. cyklu výzkumu PIAAC. Cílem setkání bylo sdílet aktuální informace a zkušenosti z průběhu sběru dat v České republice a Slovenské republice. Byly sdíleny a diskutovány příklady dobré praxe a rizika spojené s finální fází sběru dat i následným … Continue reading Metodologický workshop PIAAC v Bratislavě
Ve dnech 25.–26. dubna se v Budapešti uskutečnilo setkání zástupců jednotlivých zemí, které se účastní výzkumu PIAAC. Delegace informují o aktuálním průběhu sběru dat a také společně diskutují o možnostech využití dat a nastavení výzkumu do budoucna.
Od podzimu 2022 se výzkumu PIAAC zúčastnilo již 3 000 respondentů. Děkujeme všem, kteří se na projektu podílí. Zejména ale děkujeme všem respondentům, kteří se do výzkumu zapojili! Zbývají poslední tři měsíce sběru dat, kdy je možné se výzkumu zúčastnit.
Cestou, jak reagovat na společenské změny, je rozšiřování a zkvalitňování vzdělávacích příležitostí. Projekt Evropská agenda pro učení dospělých (EAAL) propojuje aktéry na poli vzdělávání a učení dospělých, sdílí příklady dobré praxe a propaguje celoživotní učení. Průběžně také zveřejňuje materiály zaměřené na podporu a rozvíjení základních dovedností dospělých. Jak jsou základní dovednosti užitečné pro život, představuje EAAL v sadě letáků.
Do výzkumu PIAAC se zapojilo již 2 500 respondentů. Děkujeme všem tazatelům/tazatelkám z výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN i všem ostatním, kteří se na projektu PIAAC podílí. Největší díky ale patří všem respondentům, kteří se šetření již zúčastnili. Pokud jste byli osloveni a požádáni k účasti na výzkumu, pojďte do toho s námi!
Na facebooku PIAAC i youtube kanále jsme zveřejnili nové video s našimi tazateli „Výzkumy mají smysl“, které se týká tématu, jaký je přínos PIAAC pro společnost.
Ve výzkumu PIAAC bylo dotázáno již 2000 respondentů. Děkujeme všem zúčastněným za jejich čas i ochotu.
Děkujeme také všem tazatelům a tazatelkám, kteří se na projektu podílejí.
Součástí projektu je i odměna respondentům za účast na šetření, každý respondent dostává za rozhovor 800 Kč.
Jako poděkování našim respondentům jsme ale zorganizovali také odměnění náhodně vybraných respondentů hodnotnými finančními poukazy do internetového obchodu Alza celkem za 40 tisíc Kč, z výhry se mohlo těšit celkem deset respondentů.
A kdo konkrétně se mohl těšit z výhry?
První cenu, poukázku na 10 tisíc, získala domácnost, ve které byly dotazovány dvě respondentky, Marie (43 let) a její dcera Kristýna (17 let) z Blatnice pod Svatým Antonínkem. Za výhru mají respondentky v plánu pořídit si kávovar do domácnosti.
Druhou cenu, poukázku na 5 tisíc Kč, získali celkem tři respondenti. Prvním je Pavel (60 let) z Vyškova, který ji využije pro nákup sportovního vybavení. Druhým obdarovaným je Marian (40 let) z Prahy, který už dlouho uvažuje o koupi nového telefonu, a proto měl z výhry velikou radost. Třetím respondentem je Jitka (44 let) z Prahy, která si koupí něco do domácnosti.
Třetí cenou, poukázkou na 3 tisíce Kč, bylo obdarováno celkem pět respondentů. Prvním je Václav (59 let) z Rakovníka, který má v plánu koupit si příslušenství k autu. Dále jsou mezi obdarovanými Hana (29 let) z Prahy, která si přeje kuchyňský robot, a Mirka (42 let) ze Zlína, která touží po robotickém vysavači. Posledními obdarovanými jsou Ladislav (34 let) z Pacova a Jakub (16 let) z Hradce Králové, kteří se ještě nerozhodli, co s výhrou podniknou.
Všem výhercům gratulujeme a ještě jednou jim děkujeme za spolupráci!
Další kolo proběhne na začátku května!
Mezinárodního výzkumu PIAAC se zúčastnilo už 1603 respondentů! Tazatelům děkujeme za jejich práci a všem respondentům za účast!
Chcete se podílet na důležitém mezinárodním projektu? Staňte se součástí našeho týmu!
Zeptali jsme se našich tazatelů, proč by se podle nich měli respondenti do výzkumu PIAAC zapojit a co jim účast v něm přinese. Podívejte se na naše nové video na kanále youtube!
Byli jste osloveni tazatelem? Zapojte se!
Do výzkumu PIAAC se zapojilo již více než 1000 respondentů. Děkujeme všem tazatelům za spolupráci, kterou odvádějí, a samozřejmě všem respondentům za účast a čas, který výzkumu věnovali!
Na účtu YouTube výzkumu PIAAC jsme zveřejnili rozhovory s dalšími tazateli z výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN, kteří pracují na výzkumu PIAAC.
12. – 13. prosince 2022 proběhl v Praze metodologický workshop ke sběru a zpracování dat ve výzkumu PIAAC. Workshopu se zúčastnil také projektový tým ze Slovenska. Děkujeme kolegům za účast!
Celý tým PIAAC přeje klidný advent a veselé Vánoce! Děkujeme všem tazatelům za jejich práci a respondentům za účast ve výzkumu.
Na účtu YouTube výzkumu PIAAC jsme publikovali rozhovory s některými tazateli z výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN, kteří pracují na výzkumu PIAAC.
Mezinárodního výzkumu PIAAC se zúčastnilo prvních 500 respondentů. Tímto děkujeme všem respondentům za ochotu a za účast. Projektový tým také velice děkuje všem tazatelům z výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN, kteří se podílí na sběru dat.
20. a 21. října proběhlo v centru OECD v Paříži setkání zástupců jednotlivých zemí, které se účastní výzkumu PIAAC.
Delegace informují o aktuálním průběhu sběru dat a také společně diskutují o možnostech využití dat a nastavení výzkumu do budoucna.
Na našem webu i facebooku představujeme některé tazatele z výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN, kteří pracují na výzkumu PIAAC. Děkujeme všem za spolupráci!
Dne 5. 9. 2022 vydává Národní pedagogický institut ČR tiskovou zprávu u příležitosti zahájení sběru dat Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC. Během 11 měsíců budou osloveny tisíce náhodně vybraných domácností z celé České republiky. Tazatelé výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN dotážou více než 5 000 respondentů.
Na konci srpna proběhlo první školení tazatelů z výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN. Výzkum PIAAC je unikátní svým pojetím i rozsahem, a proto jsou i přípravy velmi náročné. Děkujeme všem tazatelům za účast a pracovní nasazení. Přejeme hodně štěstí při oslovování prvních respondentů!
Projektový tým z Národního pedagogického institutu i zástupci výzkumných agentur STEM/MARK a MEDIAN se zúčastnili mezinárodního školení v centru OECD v Paříži. Jednotlivé státy měly možnost vzájemně sdílet své zkušenosti z průběhu pilotního sběru a konzultovat postup příprav pro hlavní sběr.
Proběhla výroční konference AIVD, na níž zazněl i příspěvek věnovaný tomu, jaká data máme k dispozici ohledně vzdělávání dospělých a co víme o bariérách většího zapojení do dalšího vzdělávání.
Součástí projektu PIAAC je i poděkování respondentům a jejich odměnění za účast na šetření. Kromě finanční odměny za dotazování pro každého respondenta se po konci pilotního sběru dat uskutečnilo náhodné vybrání respondentů, kteří obdrželi hodnotné finanční poukazy. Z výhry se mohlo těšit 10 výherců. Na výhru tedy dosáhl přibližně každý stý účastník šetření PIAAC. Ceny se udělovaly formou dárkových poukázek dle přání výherce.
Všem výhercům gratulujeme a ještě jednou jim děkujeme za spolupráci!
V pátek 29. října 2021 byla ukončena pilotáž výzkumu PIAAC. Pilotáže výzkumu se zúčastnilo 947 respondentů. Děkujeme všem respondentům, názory a zkušenosti každého z Vás jsou pro výzkum nenahraditelné.
Velké poděkování také patří všem tazatelům výzkumných agentur Median a STEM/MARK, kteří se na sběru dat podíleli. Velice si vážíme spolupráce s Vámi a těšíme se na další pokračování v rámci hlavního sběru výzkumu!
Byl zveřejněn záznam z kulatého stolu na téma Rovné příležitosti ve vzdělávání dospělých, na němž Petra Holečková představila 2. cyklus výzkumu PIAAC i vybraná zjištění ohledně vzdělávání a dovedností dospělých.
Miroslav Procházka, gestor projektu Upskilling, do nějž spadá realizace 2. cyklu PIAAC, v rozhovoru pro platformu EPALE představuje cíle projektu a zamýšlí se nad rolí vzdělávání dospělých v ČR.
V pilotním sběru dat bylo sebráno již více jak 500 rozhovorů! Velice děkujeme všem respondentům, kteří se šetření již zúčastnili. Zajímají nás názory a zkušenosti všech, každý respondent je důležitý!
Zároveň velice děkujeme všem tazatelům výzkumných agentur Median a STEM/MARK za jejich práci. Vážíme si spolupráce s Vámi!
Pro výzkum PIAAC byly vytvořeny dva videospoty, jejichž cílem je představit PIAAC široké veřejnosti i osloveným respondentům. Oba spoty najdete u nás na webu i na kanále PIAAC na YouTube.
Sběr dat realizují výzkumné agentury STEM/MARK a MEDIAN. Dotazování v domácnostech probíhá od 24. 7. do 29. 10. 2021. Bližší informace k průběhu výzkumu jsou v sekci pro respondenty. Obce, ve kterých naši tazatelé aktuálně dotazují, najdete v části Kde dotazujeme.
V květnu 2021 OECD publikovalo dokument „The Assessment Frameworks for Cycle 2 of the Programme for the International Assessment of Adult Competencies“, který představuje konceptuální rámce 2. cyklu výzkumu PIAAC. Jsou v něm podrobně popsána teoretická východiska pro oblasti výzkumu: čtenářská gramotnost, numerická gramotnost a řešení problémů.
V úterý 8. prosince proběhne pravidelná konference Asociace institucí vzdělávání dospělých, která se v letošním roce zaměří na překážky a příležitosti spojené se vzděláváním dospělých v době pandemie. Konference nabídne zkušenosti s pořádáním vzdělávacích aktivit v nestandardních podmínkách roku 2020 i pohled státních institucí. Na konferenci vystoupí také koordinátorka druhého cyklu výzkumu PIAAC s příspěvkem zaměřeným na aktuální trendy na českém trhu práce a pracovištích a jejich významu pro vzdělávání dospělých. Konference proběhne online formou, další podrobnosti jsou dostupné na níže uvedeném odkazu.
Nová studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR ukazuje, že snížení podílu patnáctiletých žáků s nedostatečnou funkční gramotností má potenciál zvýšit tempo dlouhodobého růstu české ekonomiky. Podle autorů studie by větší podpora slabších žáků vedla k růstu produktivity práce a veřejnému rozpočtu by přispěla i nepřímo, například nižšími náklady na zdravotní péči a na sociální dávky. Opatření zacílená na žáky s nízkou funkční gramotností by pomohla zvýšit kvalitu jejich života, například šance na dosažení vyššího vzdělání, uplatnění na trhu práce, a přispěla k jejich plnohodnotnějšímu zapojení do společenského života. V České republice vykazuje dlouhodobě nedostatečnou funkční gramotnost přibližně pětina patnáctiletých žáků (ve Finsku 14 %). Navíc český vzdělávací systém již v rámci povinného základního vzdělávání velmi intenzivně rozřazuje žáky do různých typů škol na základě jejich průběžných výsledků, což dále prohlubuje vzdělanostní a následně i socioekonomické nerovnosti. Ve studii byla použita data z mezinárodního šetření PISA 2018, které stejně jako výzkum PIAAC pořádá OECD.
Dne 2. listopadu 2020 byl spuštěn nový web Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC pro Českou republiku. Navazuje na původní stránky šetření PIAAC fungující od roku 2009, které se vztahovaly k prvnímu cyklu šetření a k návazným národním výzkumům. Nový web propojuje tento původní obsah s informacemi k druhému cyklu šetření PIAAC, který probíhá v letech 2020–2023.
Web je určen jak pro zájemce o šetření PIAAC z řad odborné i širší veřejnosti, tak pro respondenty a tazatele. Seznamuje s obsahem a cíli mezinárodního projektu PIAAC a uvádí jeho české výstupy včetně pořádaných akcí a ohlasů v médiích. Zájemce o data odkazuje na klíčové dokumenty a zdroje ke stažení. Se začátkem pilotního sběru dat na jaře 2021 budou doplněny také informace o průběhu dotazování.
V pondělí 19. října 2020 schválila vláda Strategii 2030+, která stanovuje směr rozvoje školství a priority investic na dalších deset let. Strategie 2030+ navazuje na Strategii 2020 a rozpracovává linie řešení pro dva hlavní cíle: zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí pro aktivní občanský, profesní i soukromý život a snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. Strategie byla připravována necelé dva roky ve spolupráci s expertním týmem profesora Arnošta Veselého a širokou sítí aktérů v oblasti vzdělávání, se zastoupením odborné i širší veřejnosti.