V úterý 8. prosince proběhne pravidelná konference Asociace institucí vzdělávání dospělých, která se v letošním roce zaměří na překážky a příležitosti spojené se vzděláváním dospělých v době pandemie. Konference nabídne zkušenosti s pořádáním vzdělávacích aktivit v nestandardních podmínkách roku 2020 i pohled státních institucí. Na konferenci vystoupí také koordinátorka druhého cyklu výzkumu PIAAC s příspěvkem zaměřeným na aktuální trendy na českém trhu práce a pracovištích a jejich významu pro vzdělávání dospělých. Konference proběhne online formou, další podrobnosti jsou dostupné na níže uvedeném odkazu.
Nová studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR ukazuje, že snížení podílu patnáctiletých žáků s nedostatečnou funkční gramotností má potenciál zvýšit tempo dlouhodobého růstu české ekonomiky. Podle autorů studie by větší podpora slabších žáků vedla k růstu produktivity práce a veřejnému rozpočtu by přispěla i nepřímo, například nižšími náklady na zdravotní péči a na sociální dávky. Opatření zacílená na žáky s nízkou funkční gramotností by pomohla zvýšit kvalitu jejich života, například šance na dosažení vyššího vzdělání, uplatnění na trhu práce, a přispěla k jejich plnohodnotnějšímu zapojení do společenského života. V České republice vykazuje dlouhodobě nedostatečnou funkční gramotnost přibližně pětina patnáctiletých žáků (ve Finsku 14 %). Navíc český vzdělávací systém již v rámci povinného základního vzdělávání velmi intenzivně rozřazuje žáky do různých typů škol na základě jejich průběžných výsledků, což dále prohlubuje vzdělanostní a následně i socioekonomické nerovnosti. Ve studii byla použita data z mezinárodního šetření PISA 2018, které stejně jako výzkum PIAAC pořádá OECD.
V pondělí 19. října 2020 schválila vláda Strategii 2030+, která stanovuje směr rozvoje školství a priority investic na dalších deset let. Strategie 2030+ navazuje na Strategii 2020 a rozpracovává linie řešení pro dva hlavní cíle: zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí pro aktivní občanský, profesní i soukromý život a snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání. Strategie byla připravována necelé dva roky ve spolupráci s expertním týmem profesora Arnošta Veselého a širokou sítí aktérů v oblasti vzdělávání, se zastoupením odborné i širší veřejnosti.
Dne 2. listopadu 2020 byl spuštěn nový web Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC pro Českou republiku. Navazuje na původní stránky šetření PIAAC fungující od roku 2009, které se vztahovaly k prvnímu cyklu šetření a k návazným národním výzkumům. Nový web propojuje tento původní obsah s informacemi k druhému cyklu šetření PIAAC, který probíhá v letech 2020–2023.
Web je určen jak pro zájemce o šetření PIAAC z řad odborné i širší veřejnosti, tak pro respondenty a tazatele. Seznamuje s obsahem a cíli mezinárodního projektu PIAAC a uvádí jeho české výstupy včetně pořádaných akcí a ohlasů v médiích. Zájemce o data odkazuje na klíčové dokumenty a zdroje ke stažení. Se začátkem pilotního sběru dat na jaře 2021 budou doplněny také informace o průběhu dotazování.
© 2011 - 2021 | ÚIV | NPI ČR