Výsledky prvního cyklu výzkumu PIAAC byly v České republice zveřejněny 8. října 2013, když OECD mezinárodní výsledky uvolnilo, a to na tiskové konferenci MŠMT. Následně byla uspořádána konference Předpoklady úspěchu v práci a v životě, na níž byly podrobněji prezentovány provedené analýzy a představena národní závěrečná zpráva.
Na výsledky druhého cyklu PIAAC se můžeme těšit na konci roku 2024.
Národní projektová manažerka PIAAC Michaela Röschová prezentovala v rámci Závěrečné konference projektu UpSkilling příspěvek týkající se realizace sběru dat v druhém cyklu výzkumu PIAAC. V rámci prezentace byly představeny cíle, obsah a zaměření výzkumu PIAAC, popsána jeho metodika i podrobnosti z průběhu sběru dat v druhém cyklu. Zároveň byl příspěvek zaměřen na představení výsledků z minulého cyklu výzkumu.
Zařazení: Konference k výsledkům prvního cyklu PIAAC
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD PIAAC v České republice a jejich implikace pro veřejné politiky
Cílem konference bylo prezentovat základní poznatky z prvního cyklu výzkumu a představit národní výzkumnou zprávu. Konference se zaměřila jak na hlavní výsledky mezinárodního srovnání, tak na faktory ovlivňující úroveň kompetencí a dopady kompetencí na postavení na trhu práce v národním kontextu: „Dozvídáme se opakovaně, že v České republice existuje velmi silná závislost výsledků na vzdělání rodičů (…) Měli bychom vytvořit systém, který bude schopen maximálně zohledňovat potřeby, ale také potenciály každého žáka, který bude schopen efektivně kompenzovat handicapy, které si mladí lidé přinášejí z domova do školy, který bude nabízet pomoc tam, kde je potřeba, a který bude schopen nabízet stimuly všem dětem tak, aby se i nadané rozvíjely maximálně, jak mohou“ (Jana Straková).
Zařazení: Konference na VŠ finanční a správní
Výzkumu PIAAC byl po uvolnění výsledků věnován tematický blok Kompetence a vzdělanostní nerovnosti – hlavní výsledky z projektu OECD PIAAC. „Systém bychom měli změnit nejen proto, abychom ty slabší vytáhli výš, ale také abychom si nedělali iluze, že dokážeme zjistit dopředu, co chce trh práce. Než dokončí žák školu, může se trh práce změnit natolik, že se stane nezaměstnaným. Takže systém se musí změnit. Nehledě na to, že ty dostihové stáje, víceletá gymnázia a různé jiné elitní školy, skutečně odsávají ty nejlepší talenty, kteří pak dostávají tu nejlepší péči. Je jich ale poměrně málo, asi jen deset patnáct procent, a ten zbytek upadá. To si ve středu Evropy nemůžeme dovolit“ (Petr Matějů).
U příležitosti oficiálního uvolnění výsledků z prvního cyklu výzkumu se na půdě MŠMT uskutečnila tisková konference s představením základních zjištění. V ČR se potvrdila silná závislost dovedností na rodinném zázemí, zmíněny byly také otazníky kolem slaďování rodinného a pracovního života.